Pedagogisch Werkplan

Inleiding

 

Wie is de gastouder:

Gaëlle Socquet-Juglard

 

 

Gegevens opvang locatie:

Wij wonen in een ruime eengezinswoning met een tuin. Op korte afstand van ons huis bevindt zich een speeltuin “ genaamd Ipenlaan”. Ook is er niet zo ver een park waar we fijn kunnen wandelen. Op loopafstand bevinden zich de scholen Mgr. Bekkersschool, Marimba en de Pyramide school.

 

Dit zijn, mijn gegevens:

 

Gaëlle Socquet-Juglard

Lindenstraat 65

3203VH Spijkenisse

e-mail. g.sj@hotmail.nl

website: http://gastouderopvang-picollini.jimdo.com/

 

De samenstelling van mijn gezin is:

 

Gaelle Socquet-Juglard ( GO 1982), Ch.(dochter 2001), K.(dochter 2011)

 

Vaste bezoekers:

 

W. Fransz ( vriend van GO en vader van Keona)

 

Relevante scholing / werkervaring

  • Als tiener vaak op baby’s en peuters opgepast.
  • Tijdens mijn jeugd heb ik bij 2 gezinnen als Au-pair meisje gewerkt.
  • In 2001 en 2011 zelf moeder geworden.
  • MBO-2 Helpende Zorg en Welzijn
  • Sinds 2012 tot heden werk ik als gastouder.

 Diploma: 

  • MBO-2 Helpende Zorg en Welzijn gehaald (raakvlakken met werken in de kinderopvang op het gebied van communicatie, verzorging, planmatig werken).
  •  Certificaat Eerste Hulp aan Baby's en Kinderen
  •  Certificaat werken met Baby's 

Mijn visie op gastouderopvang

 

Gastouderopvang is voor mij een kleinschalige opvang in een huiselijke omgeving waar het kind/ baby opgevangen wordt. Het is net als een tweede thuis bij de gastouder thuis. Het kind doet mee aan het gewone dagelijkse leven met het gastoudergezin, samen boodschappen doen, tafel dekken, plantjes water geven, samen op pad gaan...ect. Natuurlijk is er volop gelegenheid om te spelen met andere kinderen, te ontdekken en te rusten in een veillige omgeving. Mijn devies voor opvang is kwaliteit i.p.v. kwantiteit. Dit wil zeggen dat ik liever een klein groep heb, waar ik goed zorg voor draag en waar iederen de aandacht krijgt die hij nodig heeft, dan een grote groep waar de kindjes waarschijnlijk tekort komen aan aandacht en waar ik handen te kort heb.

 

 

Opvangruimte

 

In mijn opvang maak ik gebruik van:

                                                                                                  

Box

Alleen als er baby's in de opvang zijn is er een box aanwezig.

 

Wipstoel

Alleen als er baby's in de opvang zijn is er een wipstoel aanwezig.

 

  • 2 keer, duo kinderopvang bedjes
  • Kinder eetstoelen
  • Baby box
  • Opstapje en wc bril met een kleine wc bril voor peuters en kleuters
  • Opstapje in de keuken voor handjes wassen
  • Drieling kinderwagen en duo kinderwagen met mee rijplank
  • Buggy
  • Draagzak
  • Fietskarretje en fietszitje voor uitjes

 

Eten

 

Wanneer eten de kinderen:

We eten op vaste tijden, en met elkaar. Voor de baby's geldt dat het kindje gevoed wordt volgens schema wat het gewend is. Soms is het nodig dat in overleg met uw als ouder het een beetje aan te passen als er meer kinderen zijn!

 

Tafelmanieren:

Kinderen leren bij mij te eten wat ik te bieden heb. Er word niets opgedrongen. Niet lekker? Wel even proberen, en als het kind het echt niet lust, dan is er altijd wel iets anders om te eten wat het kind wel lekker vindt. Ook moeten de kinderen netjes aan tafel zitten en keer gekozen stimuleer ik wel dat dat ook  opgegeten moet wordt. Er wordt altijd water/ sap of melk gedronken bij de elke broodmaltijd. Mocht uw peuter of speciale melk of peutermelk drinken dient uw dit zelf mee te geven.

 

Als uw kind een speciale dieet heeft moet de voeding zelf meegebracht worden, ik zorg dat uw kind zich dan aan zijn dieet kan houden.

 

Eetschema vanaf 1 jaar oud:

 

10:00 fruit( banaan, appel, peer, kiwi, druiven, aardbeien, mandarijn...

ca.12:15 broodmaltijd ( bruin brood met beleg of soms pannenkoeken, ei of iets anders lekkers, water of melk en ook verse groente zoals paprika, komkommer, tomaatjes, worteltjes...ect.

ca.15:20 koek, knijpfruit, knijpkwark, maiscrackers, fruit...

 

 

Slapen

 

Waar slapen de kinderen?

De kinderen en baby's die nog slapen hebben hun eigen vast bedje met eigen slaapzakje. In de slaapkamer is een babyfoon aanwezig zo dat ik  uw kind in de gaten kan houden tijdens zijn slaapje.

 

Op welk moment, volgens welk ritme:

Het slapen gebeurt zo goed mogelijk volgens het ritme dat het kind thuis heeft en natuurlijk mag een kind dat echt zijn ogen niet open houdt gaan slapen. Slaaptijd of niet!

 

Hoe:

Uw baby leg ik altijd op de rug te slapen, dit i.v.m. het risico op " wiegendood".

Ligt uw kind liever op de buik dan vraag ik u om een verklaring in te vullen en te tekenen. Inbakeren doe ik liever niet, alleen bij bijzondere uitzondering. De slaapkamer wordt voor het slapen gaan en erna gelucht. 

 

 

Verzoring en Hygiëne

 

Hygiëne, hoe belangrijk:

Vanzelfsprekend is mijn huis schoon. Handdoeken worden dagelijks verschoond. Ook word er dagelijks gestofzuigd en s'avond gedweild voor de nieuwe dag. Het toilet wordt ook elke dag schoongemaakt. De kinderen wordt geleerd om na het toilet gebruik de handen te wassen of desinfecteren met hand zeep. Eten doen we aan tafel, niet lopen door het huis waardoor er geen onhygiënische situaties ontstaan. 

 

Zindelijk worden:

In overleg bespreken we de aanpak om uw kind zindelijk te laten worde. Zelf leg ik er niet teveel nadruk op. Ik bied het potje aan als ik denk dat een kind er aan toe is. Het helpt als uw kind ook de andere kinderen naar de wc ziet gaan.

 

Risico inventarisatie:

Het gastouderbureau voert jaarlijks een risico inventarisatie bij mij uit waardoor uw er zeker van kan zijn dat uw kind in een veilige en gezonde omgeving wordt verzorgt. 

 

 

Knutsel en creativiteit

 

Bij mij thuis wordt er regelmatig aandacht aan gegeven aan knutselen en creatief activiteiten, daar heb ik dan ook veel materiaal voor! 

 

Hoe?

Kinderen vinden het leuk en hebben plezier met het kliederen van scheerschuim op een de tafel of het kneden en gaten prikken van klei of met de vingeren te verven...dit is erg goed voor hun fantasie ontwikkeling. Ik probeer regelmatig met de kinderen een knutselactiviteit te doen.

 

 

Spel en speelgoed

 

Gastouderopvang Picollini bied:

  • (educatief) spelmateriaal zoals: boeken. puzzels voor diverse leeftijden, Balance speel, muziek instrumenten, memorie spelen, sensomotorisch spelmateriaal, hamertje tik...ect.
  • divers speelgoed zijn aanwezig voor kinderen van 0-4 jaar zoals: lees en prentboeken, baby speelgoed, muziek, auto's met autokleed, clicks, bouwstenen, blokken v. hout, duplo, plastieken dieren, loopwagen , ballenbak, autogarage...ect.
  • knutsel materiaal zoals: klei, kleurboeken met kleuren, wax krijten, verf spullen en diverse knutselmaterialen.

Verder bakken we koekjes en kunnen de kinderen zich vermaken met allerlei soorten speelgoed. Af en toe maken we muziek en regelmatig luisteren naar we kinderliedjes en dansen of bewegen we hierop. 

 

 

Buiten activiteiten

 

Buiten speelgoed: er zijn twee loopauto's voor buiten aanwezig en wat buiten speelgoed  wat de kinderen kunnen gebruiken zoals stoepkrijt, bal, springtouw...ect.

Ik ga met de kinderen bijna elke dag naar buiten en bij goed weer naar de speeltuin "Ipenlaan" die zich bij ons in de buurt bevind. Of we maken af en toe uitjes met de fietskar naar de kinderboerderij, natuurspeeltuin of speelparadijs...ect.

 

 

Ziek worden en zijn

 

Hoe je hiermee om gaat, kan het kind nog blijven als het ziek is?

Wanner een kindje ziek is mag het wat mij betreft gewoon gebracht worden. Wel vind ik het fijn om, voordat een kindje gebracht wordt, op de hoogte gebracht te zijn. Als een kindje ziek wordt terwijl het hier is, licht ik de ouders in en overleg ik of zij willen dat het kindje hier blijft en of dat wat mij betreft mogelijk is. Wanner het een noodsituatie is bel ik gelijk 112 en handel zo als het moet. Bij geen ernstige noodsituatie overleg ik eerst met de ouders en neem dan contact op met de betreffende huisarts als het nodig is. 

 

 

Wanner kan een kind niet opgevangen worden:

Heeft het kind een erg besmettelijke ziekte, overleg even met mij! Dit in verband met andere kinderen die bij mij komen. Dit geldt voor waterpokken als de blaasjes nog niet droog zijn, krentenbaard en diarree. 

 

Medicatie: Gebruik uw kind medicijn dan kunnen die in overleg gegeven worden. Zet u er a.u.b. wel duidelijk op: naam van de medicijn en zorg dat er een bijsluiter bij zit. Ik vraag u om een verklaring medicijn gebruik in te vullen zodat eventueel verkeerd gebruik voorkomen wordt. Sommige medicijnen mag ik niet aan uw kind geven, sommige handelingen mag ik niet voor u kind doen. Dit is wettelijk geregeld. Voorbeelden zijn: sondevoeding, injecteren. Mocht uw kind deze speciale zorg nodig hebben dan overleg ik met u hoe we dit eventueel kunnen regelen. ( denk aan hulp van buitenaf, instructie door arts...enz).

Pedagogisch handelen

Bieden van emotionele veiligheid:

Het bieden van emotionele veiligheid draagt bij aan het welbevinden van kinderen. Een veilig leefomgeving stimuleert kinderen belangstelling te tonen in hun omgeving, ontwikkelt hun concentratievermogen en stelt ze in staat te relaxen en te genieten van alle mogelijkheden die ze aangeboden krijgen om zich te ontwikkelen. Het realiseren van emotionele veiligheid binnen Gastouderopvang Picollini ligt in het opbouwen van goede en vertrouwde relaties tussen de kinderen en de gastouder, de relatie tussen gastouder en de ouders en de relatie tussen de kinderen onderling, het wij-gevoel. Daarnaast speelt structuur een grote rol.

 

Praktijkvoorbeeld: Elke dag hebben we een aantal vaste, steeds terugkerende onderdelen op steed bijna dezelfde tijden zoals de eetmomenten, verschoonrondes, slaap-en rustmomenten, buitenspelen en vrij spelen. Aan deze verschillende momenten zijn vaste rituelen verbonden zoals rustig eten, voor en na het eten handen wassen, na het plassen en na het verschonen handen wassen en de slaapmuziekje aan doen voor het slapen gaan. Deze rituele en onderdelen worden door mijn begeleid. Alle gevoelens van de kinderen  worden serieus genomen en in positieve zin door mij erkend. Emoties die kinderen tonen bij bijvoorbeeld een moeizame afscheid van een van de ouders worden gesignaleerd door mij, benoemd en uitgelegd zodat kinderen zich gezien en gehoord voelen. Verder worden kinderen geholpen bij het oplossen van conflicten met andere kinderen waarin we het volgende concept hanteren: de betrokken kinderen mogen om de beurt hun verhaal aan mij vertellen en iedereen luistert naar elkaar, Ik ga samen met de kinderen op zoek naar voor iedereen een goede oplossing.

 

Het stimuleren van persoonlijke competentie van een kind 

 

Met persoonlijke competentie wordt bedoeld op de ontwikkeling van persoonseigenschappen, zoals zelfstandigheid, zelfvertrouwen en flexibiliteit, die de kinderen in staat stellen om allerlei typen problemen passend aan het pakken en zich goed aan te passen aan veranderende omstandigheden ontwikkelingsgebied zoals de motorische, de creatieve( spel en muziek), de talige en cognitieve ontwikkeling. 

 

Praktijkvoorbeelden: 

Ik stimuleer de kinderen iets te doen wat ze moeilijk of wellicht spannend vinden om et doen. Hierbij kun je denken aan zelf proberen je schoenen of jas aan te doen. Ik help daar waar nodig is. De kinderen kunnen veilig en vrij spelen en bewegen. Hierdoor leren ze op zichzelf en hun omgeving te vertrouwen. Ik motiveer mij opvangkinderen aan om nieuwe activiteiten of spelletjes te doen en stimuleer ze in hun ontwikkeling door ergens een nieuwe uitdaging aan toe te voegen, bijvoorbeeld door een puzzel aan te bieden met net wat meer stukjes dan het kind gewend is of bij een baby een speeltje net iets verder weg te leggen zodat de baby moeite moet doen om het te pakken. Mijn opvangkinderen mogen , als ze dat willen , helpen me de dagelijkse huiselijke bezigheden zoals tafel dekken, tafel opruimen na eten...ect. Dit wordt door mij beloond met een compliment en dankbaarheid. De kinderen krijgen zo inzicht op het functioneren van de volwassenwereld en ontwikkelen een groeiend gevoel van eigenwaarde. Ook is er voor elk ontwikkelingsgebied van het kind voldoende spelmateriaal aanwezig zodat hij voldoende mogelijkheden heeft om te kunne kiezen , zoals voorleesboeken of prentboeken, muziek, muziekinstrument, knutselmateriaal, speeltjes puzzels, duplo, poppen, auto's en plastic dieren...In de tuin zijn nog aantal andere buitenspeelgoed aanwezig. De oppaskinderen kunnen rennen, auto rijden, springtouwen, bal spelen...ect.

 

Het stimuleren van sociale competentie van een kind

"Samen spelen, samen delen". Kinderen leren al op jonge leeftijd om te gaan met anderen. Bij gastouderopvang Picollini groeien de kinderen tussen leeftijdsgenoten op en leren zij rekening te houden met jongeren en/of oudere kinderen. Vriendjes maken, ruzie maken, helpen, compromissen sluiten, delen, zich in een ander verplaatsen, communiceren. Het behalen van vaardigheden in de omgang met andere kinderen en het aangaan van relaties. 

 

 

Dit zijn een paar praktijkvoorbeelden:

Ik verwelkom de kinderen als ze binnen komen en zeg gedag als ze weer naar huis gaan. Dit verwacht ik ( zo mogelijk) ook van de kinderen. Als kinderen een conflict hebben, grijp ik niet direct in. Zo leren de kinderen de consequenties van het eigen gedrag te ervaren en zich staande te houden in de groep. Ik observeer de situatie en gaan pas bemiddelen als de kinderen niet zelf lukt het conflict op te lossen. Gevoel voor humor speelt een belangrijke rol binnen gastouderopvang Picollini. Kinderen die klagen worden aangemoedigd zelf dingen op te lossen en wat meer veerkracht te ontwikkelen en ik reageer vaak met een relativerende grapje. De kinderen keren dan terug naar hun spel en meestal lost het zich vanzelf op. Ik hou ondertussen een oogje op het gebeuren en lost het zich niet op. dan ga ik met de kinderen bemiddelen. Er zijn veel dingen die kinderen samen kunnen doen, zoals met de auto's op het autokleed spelen, samen met de duplo, met de poppen en keukenspullen , de clicks en zo is er nog veel mee. Als een kind kiest voor een activiteit waarbij je samen kunt spelen, vraag ik wie er nog meer mee wil spelen of aan dezelfde activiteit waarbij je samen kunt spelen, vragen ik wie er nog meer mee wil spelen of aan dezelfde activiteit mee wil doen.  

 

 

Het overdragen van normen en waarden

 

Wat ik kinderen wil meegeven in hun persoonlijk leven 

 

Ik vind het belangrijk dat kinderen meekrijgen hoe je met elkaar omgaat en hoe je je gedraagt. Daarom wordt er altijd aan tafel gegeten, zeggen we elkaar gedag, schreeuwen niet naar elkaar, worden volwassenen respectvol aangesproken. 

 

Ik probeer de kinderen bij te brengen dat elk mens respect verdient, welk achtergrond , godsdienst en uiterlijk het ook heeft. Kinderen moeten zich normen en waarden eigen maken om mee te kunnen doen in de samenleving. De normen en waarden die de kinderen meekrijgen vanuit het gezin of vanuit de gastouder zijn dingen voor te doen, zo leren de kinderen niet alleen die van belangen zijn voor het functioneren van het kind buiten het gezin. Belangrijk is dat de socialisering en ontwikkelingsniveau van het gezin en gastouderopvang Picollini op elkaar zijn afgestemd. Zo leren kinderen normen en waarden van thuis en maken ze kennis met andere sociale en culturele achtergronden van bijvoorbeeld groepsgenootjes en/of van de gastouder zelf. Op deze manier begrijpen en leren de kinderen wat er in een bepaalde situatie van hem verwacht wordt. Waarden zijn opvattingen over wat goed of slecht is, bijvoorbeeld : eerlijkheid en respect voor de ander en voor eigendommen van anderen. Normen zijn de verwachtingen die bij de genoemde waarden horen, bijvoorbeeld niet liegen, niet stelen. Kinderen leren wat goed gedrag is door het goede voorbeeld van de gastouder en andere kinderen in hun omgeving. Het is belangrijk dat de gastouder samen met de kinderen nadenkt over welke regels belangrijk zijn en waarom deze regels er zijn, in het gastgezin, maar ook in de leefomgeving van de kinderen. Hierdoor leren kinderen dat regels er niet alleen zijn omdat het zo hoort, maar ze leren ook eigen morele keuzes te maken, waarmee hun geweten wordt ontwikkeld. 

 

Praktijkvoorbeelden: Als een kind hulp nodig heeft met iets of iets wil, kan een kind dat gewoon vragen ( indien de leeftijd dat toestaat). En ander commanderen of bevelen uitdelen , staan we niet toe. Een kind leert zo respect hebben voor een ander en zal ervaren dat het ook respect terugkrijgt, Indien een kind een keus heeft , zal ik een kind ook altijd vragend benaderen. Dit geldt bijvoorbeeld bij het kiezen van een spelactiviteit of het kiezen van broodbeleg. Ik zal altijd luisteren naar het antwoord. Heeft het kind eigenlijk geen keus, dan zal ik ook niet vragen, maar " stellen". Als een kind buiten gaat spelen , maar het is koud om zonder jas naar buiten te gaan, dan vraag ik niet " wil je je jas aantrekken? ", maar dan zeg ik " Ga aub je jas even aantrekken ''. Wanneer er iets gebeurt is dat niet door de beugel kan, maar het onduidelijk is wie het heeft gedaan, dan ga ik met de kinderen in gesprek( mist de leeftijd het toestaat). Ik vind het belangrijk dat de kinderen vertellen wat er is gebeurt en ook kunnen vertellen wat er niet goed aan was ( en waarom niet) dan  dat er consequenties moten volgen op wat er is gebeurd. Klikken wordt niet beloond. Als een kind komt klikken, zal ik het klikken afkeuren door te zeggen dat het niet hoort en wat geklikt wordt , zal ik het negeren, Hierbij maak ik wel onderscheid in de leeftijd. Peuters komen vaak in hun onschuld melden dat een ander kind iets stouts doet, terwijl kinderen vanaf een jaar of vier heel goed door hebben dat het eigenlijk niet hoort en niet zo aardig is. 

 

 

Dagindeling

 

07:00 - 9:00 uur    Inloop ouders en kinderen 

09:00 - 10:00 uur  Bootschapen doen, samen of vrij spelen

10:00 - 10:30 uur  Fruit & drinken 

10:30 - 11:50 uur  Luier verschonen, slapen tijd voor kinderen die nog slapen, vrij spelen ect.

 

12:00 - 12:30 uur  Lunch tijd

12:35 - 13:25 uur  Boekje voor lezen

13:30 - 15:00 uur  Luier verschonen, slapen tijd voor kinderen die nog slapen

15:05 - 15:30 uur  Activiteit samen, wandelen, speeltuin, buiten spelen, Tv kijken

15:30 - 16:00 uur  Snack & drinken tijd

16:00 - 18:00 uur  Papa / mama ophaal tijd

 

Het schema van de allerkleinste staat er niet bij omdat ik zoveel mogelijk het schema van thuis probeer aan te houden.

 

Wenperiode

 

Wennen gaat in overleg met ouders. Over het algemeen kiezen ouders ervoor de opvang rustig op te bouwen: eerste keer of keren een paar uurtjes, daarna een hele dag. Ouders worden door mij via WhatsApp op de hoogte gehouden tijdens het wennen van het kind. Wanneer kinderen dat willen zwaaien we samen papa en mama uit. Als een kindje moeite heeft met afscheid nemen probeer ik hem of haar af te leiden door samen iets te gaan doen. Soms vindt een kindje het fijn om dan iets vertrouwds van thuis bij zich te hebben, zoals een knuffel of een cd waar thuis vaak naar geluisterd wordt.

 

 

Gegevens opvanglocatie

 

Wij wonen in een ruime eengezinswoning in de wijk Groenewoud in Spijkenisse. Op korte afstand van ons huis bevindt zich een speeltuin " genaamd Ipenlaan". Ook is er niet zo ver een park waar we fijn kunnen wandelen en de kinderboerderij op loopafstand 


© Copyright Gastouderopvang Picollini